PETICE ZA JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA PRO OTEVÍRÁNÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL A NÁROK NA OŠETŘOVNÉ PRO RODIČE DĚTÍ
My níže podepsaní občané České republiky v souladu s ustanovením článku 18 Listiny základních práv a svobod a zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním ve znění pozdějších předpisů, prostřednictvím této petice žádáme premiéra, ministry vlády, poslance a senátory, aby přijali jednoznačná pravidla pro otevírání mateřských škol a nárok na ošetřovné pro rodiče dětí.
Mateřské
školy jsou ze všech stupňů vzdělávací soustavy tím nejrizikovějším vzhledem k
možnému přenosu koronaviru, protože v nich nejčastěji dochází k přímým
kontaktům mezi dětmi navzájem i mezi dětmi a pedagogy, případně rodiči. Při
tvorbě pravidel pro znovuotevírání mateřských škol musí ministerstvo školství
ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví i vládou jako celkem zohlednit
následující specifické problémy organizace předškolního vzdělávání:
1.
V případě obnovení provozu
konkrétní mateřské školy ztrácí podle současných pravidel všichni rodiče nárok
na ošetřovné. Je třeba systém nastavit tak, aby v případě, že se rodiče
rozhodnou zůstat se svým dítětem doma, měli nadále nárok na ošetřovné, i když
bude MŠ otevřena.
2.
Rodiče, kteří nemohli žádat v
březnu a dubnu o ošetřovné, protože mateřská škola nebyla uzavřena, by měli mít
možnost požádat o něj zpětně, pokud své dítě do MŠ neposílali, jelikož nemohli
nijak ovlivnit, zda se mateřská škola uzavře či ne. Rozhodnutí o přerušení
provozu mateřské školy je dle příslušné vyhlášky v kompetenci ředitele (po
projednání se zřizovatelem).
3.
Z hygienického hlediska jsou
mateřské školy velmi rizikovým prostředím pro všechny přítomné. Je nutné
jednoznačně stanovit, jaké ochranné prostředky budou muset používat děti i
učitelky. A především určit, kdo je zajistí. Pro děti i zaměstnance MŠ musí být
hygienické i ochranné prostředky bezplatné.
4.
Ve třídě MŠ je až 28 dětí (průměrný
počet v obecních MŠ činí dle statistik ministerstva školství 23 dětí na třídu).
Délka provozu mateřských škol činí obvykle 10 hodin denně (od 6.30 do 16.30).
Většinu času je vzdělává pouze jedna učitelka (překrývání dvou učitelek je
zajištěno pouze na 2,5 hodiny denně, a to ne vždy). Maximální počet dětí v
jedné třídě by měl být stanoven na 15, jak je tomu nyní ve třídách pro děti
pracovníků v rámci integrovaného záchranného systému a jak vláda avizovala pro
otevírání prvního stupně ZŠ.
5.
I další podmínky pro děti a
učitelky v mateřských školách by měly být minimálně takové, jaké budou platit
pro první stupeň ZŠ (a na dalších pracovištích mimo školství, kde dochází k
přímému kontaktu s klienty). Spíše ale přísnější, protože děti v mateřských
školách si teprve začínají osvojovat zásady hygieny (to platí především pro
děti do čtyř let věku, které velmi často potřebují pomoc dospělého při základní
sebeobsluze).
6.
Děti rodičů, kteří pracují v rámci
integrovaného záchranného systému, by měly nadále pobývat v samostatné třídě,
což výrazně sníží riziko nakažení ostatních dětí.
7.
V době přijímání a vyzvedávání
dochází ke slučování dětí z více tříd do jedné, aby se efektivně pokryla
pracovní doba učitelek. Z preventivních
důvodů by se neměly třídy ráno ani odpoledne spojovat. Učitelky a další
pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci MŠ by se měli u dětí střídat jen v
nejnutnějších případech.
8.
Ředitelé mateřských škol v
současnosti nesmějí omezit docházku dětí z rodin, kde je jeden z rodičů v
domácnosti, nezaměstnaný, na rodičovské dovolené s jiným dítětem nebo čerpá
ošetřovné na další dítě. Je třeba posílit pravomoci ředitelů škol, aby
konkrétní pravidla pro ne/přijímání výše uvedených dětí mohli určovat sami.
9.
Pokud dítě působí nemocně, měla by
mít mateřská škola možnost ho v daný den nepřijmout. Opětovné přijetí dítěte by
mělo být podmíněno negativním testem na koronavirus. Pro děti i zaměstnance MŠ by
měl být tento test bezplatný.
10.
V České republice je více než 5
000 mateřských škol (přibližně polovina z nich je samostatným právním
subjektem, další jsou spojeny se základní školou), které zřizují obce, soukromé
subjekty, případně církve. Jedná se tudíž o tisíce zřizovatelů, z nichž každý
postupuje v současnosti jiným způsobem. Proto je nutné pravidla sjednotit a dát
jim jednoznačnou legislativní podobu. Nestačí vydávat nezávazná doporučení a
manuály, které si bude moci každý zřizovatel vykládat jinak.
11.
Šatny v MŠ bývají velmi malé. Jsou
vybavené pouze háčky, policemi a lavičkami, které na sebe navazují. Prostor pro
jedno dítě je minimální. Odložené oblečení jednotlivých dětí se zpravidla
dotýká sousedních svršků dětí. V šatně se potkávají ráno i odpoledne rodiče
dětí nebo další příbuzní (často i prarodiče, kteří patří do rizikové skupiny).
12.
Děti v mateřské škole 3x denně
konzumují stravu ve společném čase a zpravidla ve své třídě, musí rovněž
průběžně dodržovat pitný režim. Přísná hygienická pravidla by měla platit pro
školní jídelny a jejich pracovníky i pro výdej jídel.
13.
Umyvadla a záchody v MŠ jsou často
umístěny v jedné místnosti prakticky bez rozestupů (běžně v počtu 6 ks).
Ručníky visí na háčcích hned vedle sebe (lze je nahradit papírovými rolemi,
které si ale malé děti samy neodtrhnou nebo si budou role přidržovat, čímž
mohou kontaminovat i další útržky, pokud škola nemá kryté zásobníky). Záchod
bude nutné vždy po použití vydesinfikovat.
14.
Učitelka MŠ pomáhá dětem se
smrkáním, ošetřením po stolici, převléká děti polité, pozvracené, počůrané...
Přichází tudíž do kontaktu s případně kontaminovanými tělními výměšky.
15.
V běžné třídě MŠ jsou zpravidla
stoly pro 6 dětí, u kterých nejen jedí, ale i tvoří, kreslí, skládají puzzle
apod. Děti sedí vedle sebe, proto nelze zajistit jejich bezpečnou vzdálenost.
16.
Děti v MŠ spí nebo mají odpolední
odpočinek. Vzhledem k velikostem tříd nebo leháren a velikostem lehátek nelze
zajistit metrové vzdálenosti lehátek od sebe. Lehátka a lůžkoviny jsou ukládány
ve skříních a policích hned vedle sebe (byť se nedotýkají, je mezi nimi větrací
mezera pouze 5 cm).
17.
Před pobytem venku a při návratu z
vycházky se děti převlékají, což ne vždy zvládnou samy. Během pobytu venku jsou
na jednu třídu s až 28 dětmi pouze dvě učitelky. Pokud budou vyžadovány při
procházce rozestupy, jak velké?
18.
Bude muset probíhat volná hra i
řízené činnosti bezkontaktně? Budou se muset hračky vždy po použití jedním
dítětem dezinfikovat?
19.
Bude nutné zvýšit frekvenci úklidu
v mateřské škole dezinfekčními prostředky.
Za
petiční výbor:
●
Radmila Vojtková, učitelka mateřské
školy
●
Mgr. Radek Sárközi, prezident
spolku Pedagogická komora
●
Mgr. Milena Mottlová, ředitelka
mateřské školy
Zastupovat
petiční výbor při jednání se státními orgány jsou oprávněni:
●
Mgr. Radek Sárközi, prezident
spolku Pedagogická komora (www.pedagogicka-komora.cz)
V Praze dne 1. května 2020
Žádné komentáře:
Okomentovat