Pedagogická komora usiluje o odbornou revizi inkluze: usnadnění vzniku speciálních tříd v běžných školách; výuka žáků se závažnějšími diagnózami speciálními pedagogy; umožnění společné výuky žáků s různými speciálními potřebami v jedné třídě; zvýšený normativ na žáka s konkrétní diagnózou místo byrokratického systému přidělování podpůrných opatření; asistenti, speciální pedagogové a psychologové jako kmenoví zaměstnanci školy, nikoliv časově omezené částečné úvazky navázané na konkrétního žáka přes podpůrná opatření; možnost odmítnout žáka, pokud škola nemá k jeho kvalitnímu vzdělávání podmínky (nejdříve podmínky, nikoliv naopak, jak je tomu nyní); respektování diagnóz od lékařů pracovníky poraden; rozhodující slovo mají mít vždy zákonní zástupci žáka (rodiče)... Pedagogická komora navrhla změny ve vyhlášce o inkluzi. AKTUALIZACE: MŠMT poslalo do připomínkového řízení návrh novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (15. 11. 2018). Připomínky Pedagogické komory k poslednímu návrhu novely vyhlášky č. 27 naleznete zde (5. 12. 2018). Pedagogická komora podporuje hlavní změny ve vyhlášce o inkluzi
Oficiální informace ke společnému vzdělávání (inkluzi)
Oficiální informace ke společnému vzdělávání (inkluzi)
- Úmluva o právech osob se zdravotním postižením
- Prohlášení ze Salamanky
- Věc D. H. a ostatní proti České republice (rozsudek Evropského soudu pro lidská práva z 13. 11. 2007)
- MŠMT: Společné vzdělávání (rozcestník)
- MŠMT: První rok společného vzdělávání (video, prezentace, analýza)
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- MŠMT přijalo další opatření ohledně plnění rozsudku D.H.
- Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016-2018
- NÚV: Školní a školské poradenské služby (rozcestník)
- Pedagogicko-psychologické poradny (mapa)
- UPOL: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR
- NÚV: Inkluze v praxi
- NÚV: Společné vzdělávání
- MŠMT: Často kladené otázky
- RVP pro speciální vzdělávání
- RVP ZV (minimální výstupy)
- Příloha RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP (zrušena opatřením ministryně školství Kateřiny Valachové)
- MŠMT: Složení Expertního týmu ke společnému vzdělávání Kateřiny Valachové (2016)
- ČSÚ: Dětí se speciálními potřebami ve školkách i školách přibývá
- ČSÚ: Decimace speciálního školství v posledních deseti letech
Další informace k inkluzi
- Anketa mezi členy spolku Pedagogická komora
- Ředitele základních škol nejvíce trápí byrokracie, finance a inkluze
- Rok poté – dopady reformy společného vzdělávání
- Kolik by stála inkluze jako v Norsku?
- Inkluze nám toho víc vzala, než dala, míní ředitelka speciální školy
- Inkluze jako sci-fi bez efektu. Hendikepovaní žáci zvracejí nervozitou, říká ředitelka
- Jak změnila čerstvá novela vyhlášky profesi asistentů pedagoga? Jednoznačně k horšímu
- Učitelská vrba: Inkluze mi nahání hrůzu a vyčerpává mě
- Co se psalo o inkluzi v roce 2016
- Otevřený dopis vládě ČR ve věci inkluze (2016)
- Jde skutečně o inkluzi? Ministryně školství v obklopení spřátelených neziskovek
- Rozhovor s ministrem školství Robertem Plagou
- Rozhovor o finském speciálním školství
- Průzkum: Inkluze nezískala širokou podporu pedagogické veřejnosti
- Pedagogická komora podporuje otevřený dopis Asociace speciálních pedagogů
- Otevřený dopis Asociace speciálních pedagogů ČR premiérovi Babišovi
- Quo vadis poradenství? aneb Není na čase přiznat, že císař je nahý?
- Asociace speciálních pedagogů ČR
- Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden
- Asociace pracovníků speciálně pedagogických center
- Asociace logopedů ve školství
- Asociace výchovných poradců
- Asociace školní psychologie
Další organizace
- Člověk v tísni, o.p.s.: Varianty, Doučování
- Meta, o.p.s. (žáci s odlišným mateřským jazykem): Inkluzivní škola
- Nová škola, o.p.s (žáci sociálně znevýhodnění): Asistent pedagoga
Žádné komentáře:
Okomentovat