Za spolek Pedagogická komora, který bude zastupovat Janek Wagner, chceme vyjádřit především potřebu maximálního zapojení učitelů do diskuse o vzdělávací politice, a to všemi dostupnými prostředky. Není nadále možné, aby ministerstvo školství ignorovalo četné podněty a připomínky od učitelů z praxe a spokojovalo se jen s vyjádřeními několika málo vybraných organizací. Tyto organizace často nemají žádný mandát od učitelů samotných, nebo s nimi veřejně a transparentně s ministerstvem projednávanou problematiku neprodiskutovávají, případně je o ní ani neinformují.
V posledních letech se ukázalo, že dosavadní struktura vybraných partnerů ministerstva školství pro diskusi o vzdělávací politice nesplňuje základní požadavky na zastoupení nejpočetnější skupiny aktérů ve školství, tedy učitelů.
Transparentnost, veřejná diskuse i veřejná kontrola a respektování části odborných stanovisek v řadě ohledů zcela chybí. Jedním z prvních důsledků tohoto dlouhodobě neuspokojivého stavu byl vznik neformálního Učitelského profesního sdružení koncem června roku 2015, které ale nebylo k jednáním zváno. V únoru 2017 vznikla Iniciativa Pedagogická komora, která ke vzájemné diskuzi pedagogů založila stejnojmennou skupinu na sociální síti Facebook, jež má 4 700 členů. Od 27. října 2017 funguje Pedagogická komora jako zapsaný spolek s právní subjektivitou a s počtem 1 650 členů jde o nejpočetnější školský spolek.
Největším úspěchem Iniciativy Pedagogická komora byla nejprve výzva senátorům, kterou podpořilo 7 500 pedagogů, a následná petice poslancům proti novele zákona o pedagogických pracovnících zavádějící kariérní řád. Petici signovalo 21 609 učitelů z 1 150 škol a díky ní nebyl kariérní řád Poslaneckou sněmovnou schválen.
Hlavním účelem Pedagogické komory, z. s., vyplývajícím ze stanov, je propojit mezi sebou pedagogické pracovníky různých stupňů i typů škol a různého zaměření i odbornosti. Cílem je vybudovat profesní společenství pedagogů, které bude založeno na vzájemné úctě a respektu vůči práci kolegů.
Hlavní činnosti spolku jsou především:
• Zpracování a prosazení samostatného zákona o Pedagogické komoře ČR.
• Podpora profesního rozvoje pedagogů, jejich odborného růstu a profesionality.
• Podpora kolegiality a rozvoj etického rozměru profese pedagoga.
• Propagace profese pedagoga a pedagogické práce.
V rámci spolku Pedagogická komora, který má přes 1 650 členů, pedagogických pracovníků, a je dnes největším učitelským profesním spolkem, již pracuje několik odborných týmů na řešení nejpalčivějších problémů školství. Pedagogická komora, z.s., usiluje o to být rovnocenným partnerem ministerstva školství i dalších aktérů ve vzdělávání a podílet se na formulaci strategie i vize vzdělávací politiky.
Radek Sárközi, prezident Pedagogické komory, z. s., uvedl: „Chceme zlepšit podmínky k práci všech pedagogů. Potřebujeme více svobody, důvěry a spolupráce. Usilujeme o lepší postavení pedagogů ve společnosti. Věříme, že si řadu věcí dokážou pedagogové zajistit sami a chceme proto být silným partnerem pro politiky. Hledáme, co spojuje všechny pedagogy.“
Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat